Ademhaling en zwanger, moet je je zorgen maken om je kortademigheid?

Als je zwanger bent dan merk je het vaak al snel. Je loopt de trap op en je bent al buiten adem. Hoe kan dat nou? Je had toch niet zo’n slechte conditie?! Klopt helemaal! Het is niet perse een conditie dingetje, maar iets wat komt door de zwangerschap! Je ademhaling verandert in de zwangerschap. Vaak is je ademhaling prima, maar soms is het afwijkend. Dan is een afspraak bij de fysiotherapeut handig. 

Hoe verandert je ademhaling?

Tijdens je zwangerschap verandert er fysiek van alles. Zo maakt je lichaam meer bloed aan en neemt het hartminuutvolume toe. Dat wil zeggen dat de hoeveelheid bloed dat door het hart wordt rondgepompt per minuut toeneemt. Doordat je meer bloed hebt, wordt er door het lichaam om meer zuurstof gevraagd. Ondertussen maakt het hormoon progesteron je ademcentrum gevoeliger voor koolzuur. De kans bestaat dat je kortademig wordt en zelfs kan gaan hyperventileren. Vooral bij inspanning merk je dat je snel buiten adem raakt.

zwanger en ademhaling

Longen in de verdrukking

Hoe verder je in je zwangerschap komt, hoe groter je baarmoeder wordt. Je longen kunnen hierdoor minder goed uitzetten en het middenrif kan minder makkelijk naar beneden gaan tijdens de inademing. Des te groter de buikinhoud is, hoe meer weerstand het middenrif ondervindt en des te oppervlakkiger je ademhaling kan worden. Wat gebeurt er eigenlijk met je bekkenbodem tijdens een ademhaling? Tijdens de inademing zet de buik dus uit, de buikinhoud zakt naar beneden en de bekkenbodem gaat dan ook naar beneden. Op de uitademing wordt de buikinhoud weer door de buikwand omhoog geduwd, het middenrif gaat naar boven en ook de bekkenbodem gaat weer terug.

Optimale ademhaling tijdens je zwangerschap

Hoe is een optimale ademhaling?

Als je zwanger bent, dan heb je natuurlijk geen invloed op deze factoren. Je kan er wel voor zorgen dat jouw ademhaling zo optimaal mogelijk blijft. Dat betekent dat je de buik lekker mag ontspannen in rust, zodat deze tijdens de inademing mooi een beetje kan uitzetten. Verder is het belangrijk dat je door de neus ademt en niet door de mond. De kans op hyperventilatie is namelijk groter als je door de mond ademt. Ook krijgt je door de mondademhaling snel een droge mond en keel. Zelfs de longen kunnen er droger van worden. Het voordeel van een neusademhaling is dat de neus meteen de lucht die je inademt filtert en verwarmt. Trouwens, eigenlijk hoort de neus bij het ademhalingssysteem en je mond bij het spijsverteringsstelsel.

Je ademhaling na de bevalling

Ben je bevallen? Ga er dan eens goed voor zitten en ervaar eens hoe jouw ademhaling is. Het kan namelijk zijn dat de ademhaling door de zwangerschap nog wat anders is gebleven dan hij zou moeten zijn. En zoals je net gelezen hebt, heeft dat ook invloed op de spanning en ontspanning van de bekkenbodem. Het heeft zelfs invloed op de stabiliteit van de romp! Dus een goed herstel na de zwangerschap wordt ook beïnvloed door de ademhaling. En de ademhaling wordt op haar beurt ook weer beïnvloed door bijvoorbeeld pijnklachten of spanning in de bekkenbodem.

Check je ademhaling hier!

Hoe is jouw ademhaling:

  • Adem je door de neus? Check!
  • Is je ademhaling geluidloos in rust? Check!
  • Ben je niet steeds aan het zuchten of puffen? Check!
  • Voel je de ademhaling doorgaan tot in je buik? Check!

Wanneer is een bezoek aan de fysiotherapeut nodig?

Heb je ergens een vraag niet met een Check! kunnen beantwoorden? Twijfel je of je ademhaling is zoals hij zou moeten zijn? Of ervaar je klachten die eventueel een relatie zouden kunnen hebben met de ademhaling? Maak dan gerust een afspraak bij een (bekken)fysiotherapeut die gespecialiseerd is in zwangerschap gerelateerde klachten.

Je kan zelf alvast letten op je ademhaling door in rust te proberen door je neus in en uit te ademen en dit ook bijvoorbeeld te proberen tijdens wandelen of fietsen. Ontspan de buik ook echt, zoals in rust!

Ellen Kok bekkenfysiotherapeut Fyzie

Dit ben ik

Ik ben Ellen Kok en ik ben fysiotherapeut bij Fyzie in Amersfoort. Toen ik 16 jaar geleden in verwachting was van mijn oudste zoon werd mijn interesse gewekt in trainen rondom de zwangerschap en het behandelen van bekkengerelateerde klachten die vaak voorkomen tijdens en/of na de zwangerschap. Sindsdien heb ik veel bijscholingen gevolgd op dit gebied en behandel ik nog steeds met veel plezier (zwangere) vrouwen met bekkenklachten. Ook geef ik groepslessen aan zwangere vrouwen zodat ze fit zwanger kunnen zijn!

Website: www.fyzie.nl

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

jav videos
free porn
telugusex erica la chica.