Hoe blijf je mentaal sterk bij een lange kinderwens?

Het overkomt je, je hebt er niet om gevraagd. Je voelt je eenzaam, alleen op de wereld en wilt graag verbinding, maar je weet niet goed hoe. En dan komt er ineens een lockdown en driekwart jaar later nog een lockdown. Thuis werken, niet meer af kunnen spreken met vriendinnen, niet meer spontaan uit eten of een drankje doen. Met als gevolg, nog meer op jezelf aangewezen zijn, met alle gevolgen van dien.

Tegenslagen tijdens je kinderwensperiode

De eerste lockdown had veel gevolgen voor de fertiliteitszorg in het ziekenhuis, alles werd stilgezet. Gelukkig gaat veel fertiliteitszorg in deze tweede lockdown gewoon door, echter merk ik dat veel vrouwen zich nog eenzamer voelen in deze periode. Vrouwen die al langere tijd proberen zwanger te worden, stuitten op onverwachte tegenslagen. Er wordt veel van je gevraagd als vrouw, misschien momenteel wel te veel (en ook van de partner). Je wordt gedwongen jouw ideale plaatje los te laten (lees: huisje, boompje, beestje) en hebt het gevoel dat je faalt in je ‘taak’ als vrouw. Je voelt je alleen en door de lockdown wordt dit een nog groter probleem. Thuis achter je computer is het heel makkelijk om dr. Google te raadplegen. Dr. Google is er altijd wanneer je hem nodig hebt, heeft altijd advies en laat je nooit in de steek. Helaas kan Dr. Google je hele dag in beslag nemen, niet alleen achter de computer, maar ook je gedachten.

Stress en kinderwens

De hobbels die je tegenkomt als je probeert zwanger te worden en alle adviezen van Dr. Google leiden vaak tot stress. Veel vrouwen ervaren angst en depressieve gevoelens als zwanger worden niet lukt. Uit onderzoek is gebleken dat 20-53% van de vrouwen stress ervaart door angst of depressieve gevoelens, voordat ze een ziekenhuistraject ingaan. Tijdens een ziekenhuistraject ervaren zelfs 40-75% vrouwen stress. Heeft deze stress invloed op zwanger worden? Recente onderzoeken laten zien dat stress een negatieve invloed heeft op zwanger worden.

Stress aanpakken

De stress die je ervaart als je probeert zwanger te worden, komt vanuit gedachten over angst, verlies, schuldgevoel of schaamte. Dit is belangrijk om je te realiseren als je deze stress wilt aanpakken. Het is dus niet zaak om je stress aan te pakken, maar de gedachten die hiervoor zorgen. Dit is daarom mijn eerste vraag aan jou, ‘welke gedachten zorgen bij jou voor stress?’

Gedachten aanpakken

Als je voor jezelf duidelijk hebt welke gedachten voor stress zorgen, kun je daarna een plan gaan maken hoe je dit wilt gaan aanpakken. Grofweg heb je 2 keuzes, of je probeert de gedachte los te laten of je vervangt de gedachte voor een positieve gedachte. Loslaten kan je doen door bewust een moment rust te nemen. Focus op je ademhaling en (probeer) je gedachten los te laten. Het kan hierbij helpen om een meditatie / mindfullness oefening te doen. Een andere manier is bewust heel sterk aan positieve gedachten te denken, bijvoorbeeld aan die ene leuke vakantie. Op deze manier geef je minder aandacht aan de gedachten die voor stress zorgen en zal de stress hierdoor verminderen.

Zeker in het begin is dit erg lastig om te doen, maar hou vol, zet door, je kan het! Loop je nou helemaal vast in je gedachten en heb je meer hulp nodig? Zijn de gevoelens van angst, verlies of schaamte allesoverheersend? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek bij me in en laten we samen een plan maken.

Nieuwe advertentie 4

Dit ben ik

Ik ben Inge van der Velpen en heb de stap genomen om uit het ziekenhuis weg te gaan. Vanuit Zwitserland heb ik een online praktijk, waarbij ik vrouwen help met een gezonde leefstijl en vol vertrouwen hun droom te verwezenlijken, namelijk een positieve zwangerschapstest! In het ziekenhuis liep ik tegen de protocollen aan en miste ik aandacht voor de vrouw achter de patiënte. In mijn online praktijk heb ik de tijd en aandacht die nodig is om ervoor te zorgen dat ik jou kan helpen waar jij mij nodig hebt.

Website: ingevandervelpen.nl

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>