Alle ballen in de lucht houden? 15 super tips

Kennelijk is het ons lot als moeders om als middelpunt van het gezin alle ballen hoog te mogen houden. Deze 15 super tips gaan jou helpen!

Tip 1. Who cares?

Alle ballen omhoog houden is simpelweg onmogelijk. Echt! Maar is dat erg? Bepaal voor jezelf welke ballen je echt belangrijk vindt en laat de rest lekker vallen. Waarom energie verspillen? Steek je energie in dingen die jij de moeite vindt. Het runnen van een gezin is een nieuwe fase in je leven. Go with that flow! Het scheelt je een hoop frustraties. Wees niet te streng voor jezelf: accepteer de nieuwe realiteit.

Tip 2. Plannen

Door je taken op te knippen in behapbare stukjes, krijg je overzicht. Dan zie je opeens dat je niet alles in een keer hoeft te doen. Ben je niet zo’n planner? Er zijn tal van apps die je hierbij kunnen helpen.

Tip 3. Verlicht de druk

Het hoeft allemaal geen one-woman-show te zijn! Zet je partner in en maak eens een keer gebruik van de door je familie, buren of vrienden aangeboden hulp. Alleen het idee van het hebben van een achtervang werkt vaak al om de druk wat te verlichten.

Tip 4. Early birds …

Het lijkt een dooddoener, maar het werkt écht! Sta ’s ochtends een half uurtje eerder op. Je krijgt hierdoor net dat beetje meer lucht om alles rustig aan te doen en toch op tijd te vertrekken.

Tip 5. ‘Nee’ is ook een optie

Zijn je weekenden helemaal volgepland? Dat hoeft dus niet! Geen zin in die verjaardag of borrel bij de buren? Zeg gerust een keertje ‘nee’. In één keer in de vier weekenden een weekend helemaal leeg houden, werk geweldig. Ook doordeweeks je uit de naad hollen voor alle speelafspraken van je kids? Dat kan ook best een tandje minder.

Tip 6. Voorbereiding

Er zijn een aantal dingen die je kunt voorbereiden om de ‘ochtendrush’ wat te verminderen. Wat bijvoorbeeld te denken van de boterhammen? Die kun je natuurlijk makkelijk ’s avonds al smeren als het kroost op bed ligt. Wat te denken van de kleding? Gewoon ’s avonds bij de bedgang al klaarleggen! Appeltje eitje!

Tip 7. Onthaasten

Als iets niet werkt bij je kleine boefjes, is het stress. Hoe harder jij haast, hoe meer je peuter tegen gaat werken. Ga mee in het ritme van je kleintje. Neem de tijd. Leef in het moment. Misschien een tikkeltje zweverig, maar bovenal heerlijk rustgevend.

Tip 8. Triple R

Kids gedijen nu eenmaal het beste als ze weten waar ze aan toe zijn. Het motto van iedere goed georganiseerde moeder is dan ook: Rust, Regelmaat en Routine. Het vraagt misschien wat van jou als moeder, maar het scheelt je ook een heleboel gezeur en gehuil.

Tip 9. Een opgeruimd huis …

Waar is toch die …?!? We kennen het allemaal … zoekstress. Altijd op het verkeerde moment. De oplossing? Geef dingen een vaste plek en ruim geregeld op. Weet dat opruimen, het uitmesten van kasten en uitzoeken van speelgoed waar ze allang niet meer mee spelen het beste gaat als je lieverdjes er niet zijn. Het is even slikken, maar uiteindelijk heb je er veel profijt van.

Tip 10. De vraag van de dag …

Wat eten we vandaag? Bespaar jezelf een hoop denkwerk en tijd! Bedenk voor de hele week wat je wilt eten, maak een boodschappenlijst en bewaar de recepten op je telefoon of in een mapje. Saai? Hoeft niet hoor, je kunt tenslotte alsnog per dag kiezen wat je gaat eten!

Tip 11. Slimmer koken

Er zijn een heleboel gerechten die zich er uitstekend voor lenen om in te vriezen. Dus als je die heerlijke pastasaus aan het maken bent of die groentesoep van je oma, maak dan een dubbelle portie! De volgende keer hoef je het alleen even uit de vriezer te halen.

Tip 12. Koop tijd

Het is zo’n romantisch beeld: lekker met je dreumes door de super, de dagelijkse boodschappen bij elkaar shoppen. In de praktijk is het vaak een tijdrovende klus, die regelmatig stress oplevert. Wil je het jezelf makkelijker maken? Doe je boodschappen dan één keer per week en zonder kids! Of beter nog: shop online. Toch nog wat vergeten? Dan is dat je gezellige uitje met je kind.

Tip 13. Vergeet elkaar niet

In de hectiek van alle dag en de stress die dat oplevert, is de kans groot dat je elkaars bliksemafleider wordt. Heb aandacht voor elkaar. Strijd als team tegen de dagelijkse routine, maar vergeet ook niet tijd ‘samen te vieren’. Plan tijd samen. Ga er tussenuit. Je wilt het toch samen ook nog leuk hebben als de kids over een paar jaar het huis uit zijn?

Tip 14. You first!

In de rush van de dag zou je jezelf bijna vergeten. Maar het is niet voor niks dat je bij een noodlanding eerst zélf een zuurstofmasker moet opdoen en dan pas bij je kind: zonder jou gaat het niet. Wees dus lief voor je zelf! Slecht geslapen? Doe een middagdutje! Voldoende slaap zorgt voor fysieke en mentale weerstand.

Tip 15. Me-time

Een half uurtje per dag, helemaal niks. Niets moet, alles mag. Puur tijd voor jezelf. Lekker in bad, een latte bij dat koffietentje om de hoek, een tijdschrift of boek lezen of gewoon lekker voor je uit staren. Het geeft je zoveel energie om daarna weer aan de slag te kunnen!

Het zal een beetje oefening kosten, soms wat gestoei, soms een lange adem, maar deze tips gaan jou verder brengen.

 Breng je leven op orde en start now!

Elyna

Dit ben ik

Ik ben Elyna Kortwijk, moeder van 2 zoons, bonusmoeder van 2 dochters en voeding- en bewegingsdeskundige. Ik vertel je graag over voeding en beweging tijdens je zwangerschap.

Website: www.thewomenshealthclub.nl

V.workx
Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>