Diversiteit op school, hoe ontdek je hoe divers de school in de buurt is?

We leven in een multiculturele samenleving. Op reis geniet ik altijd enorm van de culturele verschillen. Niet alleen ver weg hebben we verschillende culturen, ook dichtbij. In onze eigen stad of dorp, wijk en straat wonen mensen met verschillende achtergronden. Soms zijn die feitelijke verschillen in cultuur, geloof, gebruiken of gewoonten, heel groot. En soms lijken ze meer op elkaar dan we in eerste instantie denken.
Hoe dan ook is het leuk, leerzaam en zinvol om te leren over de cultuur van jouw land-, stad- of wijkgenoot. Ook voor kinderen. Onbekend maakt onbemind, dus hoe jonger kinderen leren over andere culturen, hoe meer begrip van elkaar en voor elkaar er ontstaat. En wist je dat het bijdraagt aan een vreedzamere wereld? Dit begint al op school en het kinderdagverblijf. Ik geef je tips hoe jij erachter komt hoe divers de school in de buurt is. 

Waarom een diverse school of kinderdagverblijf?

Op het kinderdagverblijf en op school komt je kind met andere kinderen in contact. Ze zien hoe de ander doet en spelen met elkaar. Ze zien verschillen in doen en laten. Super leerzaam, want dit kan je kind in zijn latere leven heel goed gebruiken. In de hele maatschappij komen we deze verschillen tegen. Jong al geleerd hebben hoe jij hier mee om wilt en kunt gaat is een rijkdom. Dus als jij een kinderopvang of school voor je kind gaat kiezen, kijk dan ook eens naar de diversiteit. Hoe? Ik neem je mee!
Met deze tips ontdek jij hoeveel aandacht de (potentiele) school of kinderopvang van jouw kind heeft voor (culturele) diversiteit.

Diversiteit op school, huidskleur, hoofddoek, verschillende culturen. Kindjes van verschillende culturen zitten aan een tafel te kleuren

1. Groepssamenstelling

De kinderopvang of school is voor veel kinderen de eerste plek waar zij in aanraking komen met veel verschillende kinderen van verschillende achtergronden. En van elkaar leren is natuurlijk het allermooist!
Groepsgenootje Mohammed die dadels meeneemt om te laten zien wat hij en zijn ouders eten tijdens iftar (het verbreken van het vasten in de Ramadan). Of Shanti die een beeldje van haar olifantengod laat zien en vertelt hoe zij iedere ochtend wierook bij hem aansteekt. En dan Lorenzo die vertelt dat hij elke avond bidt en wat dat bidden dan precies is.
Ps. als ik op reis ben geniet ik altijd zo van deze verschillende culturen. Prachtig toch, dat je kind hier al mee in aanraking komt op school?

Minder culturele verschillen?

Maar ook als er in een groep minder culturele diversiteit is, is het van belang om kinderen te leren dat er meer is in de wereld dan hetgeen zij om zich heen zien en kennen. De school of kinderopvang speelt daarin een belangrijke rol.
Ziet jouw zoon alleen maar vrouwelijke leerkrachten of pedagogisch medewerkers? Dan zal het opgroeien met het idee dat dat werk alleen voor vrouwen is.

kinderen met verschillende huidskleur spelen met elkaar zittend op het gras

2. Inhoud van lessen en activiteiten

Hoe is de samenstelling van de school in de buurt? Is hij vooral wit? Dan is het van belang dat er in de lessen of activiteiten aandacht is voor diversiteit. Dat kan door het aanbod van kinderboeken. Maar de school kan ook bewust kiezen voor schoolboeken, waarin kinderen van verschillende huidskleuren en culturen een rol spelen. En als kinderopvang kan het aandacht hebben voor activiteiten waarin kinderen van verschillende achtergronden voorkomen.
En zijn er thema’s of lesmethodes waarmee kinderen leren over andere culturen en religies? Of andere landen? Wordt er aandacht besteed aan verschillende culturele feestdagen? En zo ja, hoe gebeurt dat? Die vraag kun je gerust stellen aan de school of kinderopvang als je een open dag bezoekt.

3. Houding van leerkracht en pedagogisch medewerker

De houding van de leerkracht of pedagogisch medewerker is natuurlijk ook van belang. Leert jouw kind op het kinderdagverblijf te eten met mes en vork? Dat is natuurlijk prima. Maar belangrijker is hoe er wordt gereageerd op een kind dat thuis leert dat eten met de handen juist goed is. Wordt dat afgedaan als ‘vies’? Dan is er geen open houding van de pedagogisch medewerker en/of te weinig kennis van verschillende culturele gebruiken. Als jij dan het geluk hebt dat jullie dezelfde culturele achtergrond hebben als de betreffende medewerker, dan is er niet direct iets aan de hand. Maar als je zelf een andere achtergrond en dus andere gebruiken hebt, dan wordt het vervelender. Maar ook al is jullie culturele achtergrond dezelfde, dan nog is het super waardevol dat jouw kind leert dat er meer is in de wereld dan dat wat het van huis uit kent.
Dat maakt je kind wereldwijs en meer begripvol.

4. De divers is de omgeving?

Als laatste is de omgeving belangrijk. Hoe ziet het lokaal of de groep eruit? Is er aanbod van (cultureel) divers speelgoed? Denk daarbij aan poppen met een donkere huidskleur, maar ook legopoppetjes van vrouwelijke artsen en mannetjes met kinderwagens. Kijk ook naar de stickers of symbolen die kinderen in de kleuterklas vaak krijgen bij hun naam. Zijn het vooral de jongens die de tijgers en de leeuwen krijgen en krijgen de meisjes de vlinders en de lieveheersbeestjes? En vind je in de bouwhoek ook andere materialen om een huis mee te bouwen dan blokken? Bijvoorbeeld stokken en doeken? Of ligt er in de huishoek een gebedskleedje op de grond en een boeddhabeeldje in de kast? Interessant hè?!

Stel vragen!

Diversiteit is een redelijk nieuw onderwerp. Er zijn scholen die dit snel oppakken en scholen die hier afwachtender in zijn. Dat verschil geeft niks, maar het is wel belangrijk dat jij weet waar je voor kiest. Ga dus kijken in de school. Kom je er lastig achter? Weet je niet hoe de (potentiële) school of kinderopvang van jouw kind omgaat met (culturele) diversiteit? Vraag het! Met vragen kom je veel te weten. En is een school nog wat behouden? Dan kan het best zijn dat je een zaadje plant en ze er later wél mee aan de slag gaan.

Tot slot

Jouw kind leert diversiteit al op het kinderdagverblijf en op school. Hoeveel je kind meekrijgt, hangt af hoe de school diversiteit opgenomen heeft in het lesprogramma. Maar ook hoe de houding is van de leerkrachten, hoe de klaslokalen zijn ingericht, hoe de samenstelling van de groep kinderen is en hoe ze de school hebben aangekleed. We weten dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met diversiteit meer wereldwijs is en begripvoller naar zijn omgeving. Wie wil zijn kind dat niet meegeven?

Ik help je graag verder op weg. Er zijn vele leuke activiteiten te doen met je kind en ontdek culturele diversiteit? Ga dan naar hewiebenjij.nl.

Buurtmamas.nl publiceert elke zaterdag een interessante blog. Volg ons op Instagram en Facebook, om op de hoogte te blijven.

Monique Terpstra - van Lochem, auteur en eigenaar kinderopvang Sproet

Dit ben ik

Ik ben Monique Tekstra-van Lochem, moeder van twee. Ik ben de bedenker en schrijver van Hé, wie ben jij? Hét grote ontdekboek dat kinderen laat kennismaken met de diversiteit van mensen en culturen, dat inmiddels meer is dan alleen een kinderboek.

Meer info (ook over de Week van de Culturele Diversiteit) vind je op: hewiebenjij.nl

Share This Post
1 reactie
Er kan niet gereageerd worden op deze post

jav videos
free porn
telugusex erica la chica.