Een Mamacafé beginnen, fijne informatie voordat je start
Vijftien jaar geleden stond ik zelf aan de wieg, letterlijk en figuurlijk. Ik had een baby en zette een Mamacafé in mijn wijk op. Een plek waar je als mama naartoe kan om andere moeders te ontmoeten leek me heel fijn. Zonder inschrijven, zonder betalen, gewoon kijken of het die ochtend lukt en gaan. Ondertussen heb ik heel wat ervaring opgedaan met het Mamacafé. Deze ervaring deel ik graag met je, zodat je niet het wiel weer opnieuw uit hoeft te vinden. Stap voor stap neem ik je mee in de aanpak en de afwegingen die je kunt maken. Je kunt jouw Mamacafé helemaal jouw twist geven. Veel plezier!
Mijn jarenlange ervaring
Sinds ik verloskundige ben, twintig jaar geleden, intrigeert vriendschap en sociale steun mij. Ik zie dagelijks hoe fijn het is om herkenning bij andere mama’s te vinden. Toen ik zelf moeder werd ervaarde ik dit ook. Ik had een heel fijn vriendinnenclubje via Samen Bevallen ontmoet. Nog steeds heb ik met deze mooie vrouwen contact, nu over onze puberkinderen. Vijftien jaar geleden kwam ik in contact met een paar moeders uit de wijk, die graag een mamacafe wilden opzetten. Samen zette we onze schouders eronder en werd Mamacafé Vathorst geboren.
In deze vijftien jaar zijn er heel veel veranderingen geweest, waardoor ik super veel ervaring heb opgedaan. Hoe kies je de juiste lokatie. Hoe bereik je veel mama’s en wat zijn de do’s en don’ts.
Waarom helpt een plan?
Beginnen met het schrijven om een plan zal je enorm helpen bij het opzetten. Met een plan kan je alle voorwaarden van te voren bedenken en overwegen. Je krijgt de go’s en no-go’s helder. Hiermee weet je van te voren of je dit echt wil en waar mogelijk haken en ogen zitten. Die kun je van te voren uitzoeken. Maak in je plan ook een tijdspad. Die hoeft echt niet precies te kloppen, maar geeft je wel houvast om actie te ondernemen. Tevens heb je een ijkpunt wanneer je open wil en dat is handig voor een lokatie, flyers en subsidie.
Organiseer je het alleen of samen?
Als eerste is het handig om te bedenken of je het Mamacafé alleen om samen wilt organiseren. Ga je het samen organiseren, benader deze persoon dan in een vroeg stadium. Zo heb jij hulp en voelt de ander zich betrokken. Samen is ook vaak gezelliger en je kunt de aanwezigheid in het Mamacafé verdelen. Met meerdere kom je vaak verder, omdat er meer ideeën en handen zijn. Doe je het in je eentje dan gaat het vaak sneller. Je hoeft niet eerst te overleggen en kunt makkelijker beslissingen nemen.
Je kunt het Mamacafé ook samen organiseren met een professional. Misschien is er wel een enthousiaste coach, zwangerschapscursusleidster of een verloskundigenpraktijk. Sommige JGZ instellingen doen ook graag mee. Mogelijk kunnen zij je ook financieel sponsoren. Er zijn nog wel meer voordelen als je een professional in de arm neemt.
Hoe maak je een planning?
De eerste stap is gezet. Je doet het alleen of samen. Nu kan je naar de volgende stap en kan je starten met je echte plan. In je plan ga je opschrijven waar je het wilt organiseren. Je kunt een lijstje maken van lokaties met voor- en nadelen. Ook is het handig om te bedenken hoe vaak je het Mamacafé wilt gaan organiseren en hoe je reclame gaat maken. Ik adviseer je deze punten op te schrijven. Dan pak je het een volgende keer als je er verder mee gaat, makkelijker op. Welke kosten zul je gaan maken? Een website kost geld, instagram en facebook niet. Laat je flyers drukken die je bijvoorbeeld bij een verloskundigenpraktijk afgeeft, dan brengt dit ook kosten met zich mee. Hoe financier je deze kosten? Ga je sponsoring regelen of een buurtbudget aanvragen?
Waar moet je nog meer over nadenken?
Dit plan bedenken kost tijd, maar ook het bezoeken en overleggen met lokaties. De ingang van het Mamacafé moet ook herkenbaar zijn. Dan komen je mama’s ook sneller binnen. De drempel moet letterlijk laag zijn om binnen te komen. Neem dit mee als je een lokatie gaat bekijken.
Als je het opstartplan op de rit hebt, dan kost elke Mamacafé ochtend tijd om te organiseren. Je zal een social media bericht uit moeten laten gaan en aanwezig moeten zijn op de dag zelf.
Maak ook een mailadres, zodat moeders je met vragen kunnen mailen. Als je themaochtenden wilt organiseren, mail dan naar professionals die mogelijk je gastspreker willen zijn.
Hoe regel je de PR?
Nog even over je naamsbekendheid. Ga je een logo (laten) maken? Deze zal makkelijker herkenbaar zijn voor instanties en moeders, maar het laten maken kan geld kosten. Voor je bekendheid wil je zwangeren en moeders bereiken. Wie werkt er met zwangeren en moeders? Bij hen kan je vast wel iets ophangen of vragen of ze een bericht op social media willen plaatsen. Waar mag je nog meer posters of flyers ophangen? Schrijf al je ideeën op! Maak contact door te mailen, bellen en te linken via social media. Stuur zoveel mogelijk instanties een berichtje als je weet wanneer je open gaat. Nodig ze eventueel uit om te komen kijken.
Welke kosten komen er kijken?
Ik had het al even over de kosten. Het is echt handig om dit van te voren te bedenken. Natuurlijk hoeft het niet water dicht te zijn, maar je kan wel een inschatting maken. Moet je betalen voor de lokatie of is het gratis? Regel jij koffie en thee of moeten moeders dat zelf betalen? Het zelf regelen ost jou geld en het laten betalen door moeders zal mogelijk een drempel geven om te komen. Is er iets te doen voor de kinderen of moet je dat ook aanschaffen? Je kan een oproepje doen of zelf naar de kringloopwinkel gaan. Laat je een logo maken? Een goed logo is heel belangrijk, maar kost vaak rond 200,- euro. Wil je het logo van hiernaast gebruiken? Dat kan voor slechts 25,- euro. Die mag je dan voor alles van het Mamacafé gebruiken. Dus voor je social media en je flyers. Mail me als je het logo wilt, info@buurtmamas.nl.
Ga je flyers en posters laten drukken? Kijk eens op vistaprint hoe duur het drukken van bijvoorbeeld 250 flyers is. Kan je mogelijk iemand regelen die de flyers wil sponsoren in ruil voor haar logo op je flyer?
Mijn hulp voor jou
Ik kan je nog veel meer vertellen over een Mamacafé opzetten. Ondertussen heb ik al heel wat starters op weg geholpen. Sommigen kozen voor een papa en mamacafe, anderen voor een oudercafe of een babycafe. Een zetje in je rug is fijn, want je hoeft echt niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Met mijn ebook (preview Inkijkexemplaar) inclusief stappenplan heb je zo de start gemaakt. Alles staat per stap uitgeschreven met voor- en nadelen. Maar ik zet jou zelf natuurlijk ook aan het denken, want jij zit ook boordevol goede ideeën. Ik ga je prikkelen en inspireren, zodat je een succesvol Mamacafé op gaat zetten. Aan het einde heb je een kant en klaar plan liggen.
Mail me op info@buurtmamas.nl voor het ebook. Je krijgt een factuur van 25,- euro. Het complete ebook stuur ik je vervolgens per mail toe.
Wil je liever persoonlijk advies? Dat kan! Het telefonische consult kost 30,- euro per half uur. Mail me op info@buurtmamas.nl om een datum te plannen.
Tot slot
Een Mamacafé opzetten is enorm waardevol. In de loop van de jaren heb ik geleerd wat wel en niet werkt. Maak om te beginnen een plan en een begroting. Vanuit hier kan je stap voor stap bedenken hoe en wat je het wilt. Denk aan locatie, social media, hoe bereik je moeders, wie kan jou helpen en hoe regel je de financiering? Een Mamacafé opzetten kost tijd en geld. Door slimme keuzes te maken kunnen deze kosten erg meevallen.
Wil je snel klaar zijn en het Mamacafé op kunnen zetten? Boek dan een consult bij mij en/of koop mijn ebook. Voor je het weet staat jouw Mamacafé!
Dit ben ik
Ik ben Lotte Vermorken en ik ben verloskundige. Tijdens mijn zeventienjarige carrière doe ik heel wat mooie ervaringen op. Ik zie veel baby’s geboren worden en ik maak mooie, verdrietige, lachwekkende en bijzondere gebeurtenissen mee. In mijn werk zie ik hoe belangrijk vriendschappen zijn. Vandaar dat ik deze website heb opgericht. Ik ben dus de eigenaar van Buurtmama’s.