Een verzakking, wat kan je er tegen doen?

Veel vrouwen, zo’n één op de vier vrouwen, hebben na hun bevalling een verzakking. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals de zwangerschap, bevalling, chronische constipatie, fysiek zwaar werk of erfelijkheid. Dit hoef je niet altijd te voelen. Eigenlijk heeft iedereen na de bevalling wel een lichte verzakking. Je baby heeft tenslotte de hele bekkenbodem opgerekt en dit heeft tijd nodig om te herstellen. En dat herstellen gebeurt heel vaak dus vanzelf. Gebeurt dat niet, dan kan je er zelf veel aan doen!

Wat is een verzakking?

Bij een verzakking verliest één of meerdere organen (blaas/baarmoeder/darmen) steun in je bekken en zakt daardoor naar beneden. De klachten die je hierbij kunt hebben zijn bijvoorbeeld een zwaar of drukkend gevoel in het bekken, gevoel dat er een bal zit in de vagina, gevoel dat er iets uit je vagina komt, blaas niet kunnen legen en/of incontinentie.

Blijvende schade

Er is nog veel onduidelijkheid en onwetendheid over een verzakking. Het verlies van steun van de organen is een beschadiging van het bindweefsel en geneest niet meer. Toch hoef je geen last te houden van een verzakking. Je kan namelijk wel je spieren trainen die je organen ondersteunen. Hiermee kan de ernst verminderen en je symptomen verbeteren. Tijd om in actie te komen dus! Hieronder beschrijf ik wat je zelf kunt doen.

drie vrouwen op een rij met alleen hun heupen tot en met hun voeten, in ondergoed.

1. Maak je bekkenbodem sterker

Hoe sterker en gezonder je bekkenbodem, hoe meer steun ze geven aan je organen. Dit kan er ook voor zorgen dat een verzakking vermindert in gradatie (ernst). Omdat de spiermassa van de bekkenbodem als het ware een zetje omhoog geeft. Hierdoor is er wel een verzakking, maar zakt het minder diep. Je klachten worden hier vaak ook minder door en dat is heel fijn.

2. Train van je onderlijf

Bij een verzakking is het goed je bekkenbodem sterker te trainen. Maar je bekkenbodem kan het niet alleen. Het heeft hulp nodig van omliggende spieren. Hiermee bedoel ik de spieren van je benen, heupen en core (buik/rug). Sporten kan best spannend zijn als je al het gevoel hebt dat er iets tussen je benen hangt. Toch is het supernuttig. Wist je dat niet sporten zelfs vaak averechts werkt?

Gezettere vrouw doet een heupbeweging in een strakke bruine trainingbroek met sportschoenen aan

3. oefeningen aanpassen

Het kan zijn dat bepaalde bewegingen je symptomen verergeren. Dit zijn meestal high impact oefeningen. Deze oefeningen zijn heel goed, maar voor later. Je moet er eerst voor zorgen dat alles weer sterker wordt. Pas dus je oefeningen aan! Je werkt eerst aan herstel en later pak je de high impact oefeningen weer rustig op. Hoe trots kan je zijn als je deze oefeningen op den duur weer kunt doen? Maar het kost wel eerst geduld en discipline. Werk in hele kleine stapjes aan je herstel.

4. obstipatie

Als je veel moeite moet doen voor je ontlasting, oefen je vaak veel druk uit. Hierdoor rekken de spieren allemaal flink uit en duw je de verzakking ook weer lager. En dat is precies niet wat we willen. Dit kan je symptomen namelijk verergeren. Eet voldoende vezels en drink genoeg water. Blijft het hard, vraag dan hulp bijvoorbeeld aan je huisarts.

5. Benen omhoog

Af en toe uitrusten is ook belangrijk. Even lekker de beentjes omhoog, om de zwaartekracht van je onderlichaam af te halen. Zo kunnen alle spieren even uitrusten en herstellen. Nuttig als ze even later weer hard aan het werk moeten.

6. Ontspanning

Een diagnose zoals een verzakking gaat vaak gepaard met veel stress en het vastzetten van je bekkenbodem. Dat zorgt voor meer fysieke inspanning. Helaas kan dit je symptomen verergeren. Ai, precies niet wat je wilt! Ademhalingsoefeningen en/of ontspanningsoefeningen kunnen je lichaam helpen ontspannen. Super nuttig dus. Probeer het eens een tijdje en je zult vast resultaat gaan merken!

7. Verlaag je buikdruk

Als je geneigd bent je schrap te zetten bij inspanning zet je vaak druk op je onderbuik. Je spant je spieren aan en trekt je buik iets in. Helaas kan dit je symptomen verergeren omdat er druk komt op je bekkenbodem. Met het intrekken van je buik duw je als het ware de verzakking verder omlaag. Het is dus heel nuttig om deze druk niet alleen op je buik te leren zetten. De druk mag over je hele romp verdeelt worden. Best lastig om zelf te doen. Vraag gerust eens een fysiotherapie om mee te kijken!

Een verzakking komt vaak voor. De ernst verschilt enorm. Hierboven beschreef ik 7 punten waar je zelf op kunt letten om je klachten te verminderen. Als je veel klachten hebt van een verzakking wil je waarschijnlijk heel graag dat dit minder wordt. Zelf oefenen kan helpen, maar vaak boek je meer en sneller resultaat met hulp. Kijk eens in jouw buurt of er een fysiotherapie is die jou kan helpen. Want een verzakking, liever voorlopig nog even niet!

Bekkenbodemfysiotherapeut Eline Blanken, portret

Dit ben ik

Ik ben Eline Blanken, bekkenfysiotherapeut bij Fyzie in Amersfoort. Na de opleiding fysiotherapie heb ik met veel plezier de opleiding bekkenfysiotherapie gevolgd. Vooral vrouwen tijdens de zwangerschap, en begeleiding bij herstel na de zwangerschap vind ik leuk en waardevol om samen naar toe te werken. Heb je vragen na het lezen of wil je meer informatie, dan kun je altijd een afspraak maken met een bekkenfysiotherapeut. Je hebt geen verwijzing nodig van de huisarts.

Website: www.fyzie.nl

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

jav videos
free porn
telugusex erica la chica.