Voorlezen vanaf 1 jaar – toe aan een echt verhaal
Vanaf één jaar gaan kinderen steeds meer praten. Ze kennen al ontzettend veel woorden, ook wanneer ze deze nog niet kunnen zeggen. Voorlezen helpt jou en je kind om nieuwe informatie op te nemen en te delen. Hierbij speelt het aanwijzen een grote rol, maar ook het blijven benoemen van wat je als ouder ziet. Hierdoor wordt je kind gestimuleerd om te gaan praten en dan wordt voorlezen helemaal een feest!
Vanaf twaalf maanden
Kinderen die van baby af aan zijn voorgelezen zijn later beter in taal wijst onderzoek uit. De voorleesroutine die je met je baby bent gestart is inmiddels een vast onderdeel van de dag geworden. Nu je kind één jaar is geworden zal de taal die je als ouder gebruikt wat complexer worden. Een hond zegt niet alleen waf-waf, het is bijvoorbeeld ook een dier. Zo leert een kind dat er verschillende woorden zijn. Vaak kennen kinderen op deze leeftijd al heel veel woorden al kunnen ze deze nog niet altijd zeggen. De plaatjesboeken zullen langzaamaan verdwijnen en er komen boeken voor in de plaats met korte verhaaltjes. Je kind is namelijk toe aan een echt verhaal!
Dichtbij de belevingswereld van je kind
Tijdens het voorlezen kun je merken wanneer je kind de woorden begrijpt. Hij zal bijvoorbeeld uit zichzelf dingen aan gaan wijzen. Het gaat nu minder vaak om het benoemen van losse woorden, maar vaker om zinnen en om gebeurtenissen die met elkaar in verband staan. Het liefst nog zo dicht mogelijk bij de belevingswereld van je eigen kind. Ga je bijvoorbeeld vaak naar de speeltuin, de opvang of de kinderboerderij? Zoek daar dan boekjes over en lees die voor.
Interactie
In de interactie tussen jou en je kind wordt je kind actiever. Het herkent afbeeldingen, wijst aan en benoemt ook zelf wat het ziet. Hij gaat het verband tussen de verschillende onderdelen op een bladzijde ontdekken. Je leest bijvoorbeeld: ‘De hond springt in de plas’ voor. ‘Nat!’ kunnen kinderen dan ineens uitroepen. Hij begrijpt dat het ene met het andere te maken heeft. Er samen over verder praten is gezellig en breidt de woordenschat uit. Helemaal wanneer je dat wat je hebt voorgelezen en gezien in het boekje in de échte wereld laat zien.
Welk boek?
Vanaf één jaar kunnen kinderen vaak al zelf een kartonboek vasthouden en er doorheen bladeren. Ook wordt het steeds leuker om hen in de Bibliotheek zelf boeken uit te laten kiezen of mee te doen aan voorleesactiviteiten.
Samen met degene die voorleest kunnen de eerste prentenboeken gelezen worden. Doordat prentenboeken vaak wat groter zijn kunnen kinderen de afbeeldingen nog beter zien. Ze kunnen telkens weer iets nieuws ontdekken tijdens het voorlezen, maar je kunt hier ook op in spelen door ze kleine zoekopdrachten te geven.
Boekentip
Ben je enthousiast geworden en wil je meteen beginnen? Dat kan! ‘We hebben er een geitje bij!’ van Marjet Huiberts, uitgeverij Gottmer (2014), is een prentenboek op rijm. Dit soort teksten helpt kinderen om gevoel te ontwikkelen voor de manier waarop klanken in de taal worden gecombineerd. Mik gaat naar de kinderboerderij om het pasgeboren geitje te bewonderen. Onderweg komt hij allerlei boerderijdieren tegen. Ook is het leuk het liedje op te zoeken.
Zijn jullie weer enthousiast geworden voor het lezen? In de Bibliotheek kan je ook altijd om hulp vragen, schroom niet! Veel leesplezier!
Dit ben ik
Mijn naam is Kim, ik ben getrouwd met de liefste en mama van een dochter van bijna anderhalf. Ik ben werkzaam voor een Bibliotheek als Leesconsulent en ook wel bekend als Biebjufkim op Instagram. Ik help opvoeders, professionals en kinderen bij het ontdekken en behouden van leesplezier.
Instagram: biebjufkim