Hoeveel kan mijn kind (verantwoord) snoepen?

Of je kind(eren) nog klein is of al wat groter, hij of zij komt in aanraking met snoep en snacks. Hoeveel en hoe vaak mag je kind eigenlijk snoepen? Hoe kom je als ouder tot een redelijk snoepbeleid? 

Zero tolerance?

Het korte antwoord is: niet snoepen is het beste voor de gezondheid. Maar we ervaren allemaal dat iets lekkers op zijn tijd bij het leven hoort en snoepen verbieden heeft ook zijn nadelen. Mijn man en ik zijn toevallig beide opgevoed met een ‘geen suiker’ beleid. Snoep werd extra spannend en begeerlijk voor ons en we haalden het snoepen stiekem in buitenshuis. Zodoende hebben we afgesproken dat we geen zero tolerance beleid toepassen op ons eigen kinderen ouder dan 2 jaar (onder 2 jaar wel). Maar we zijn ons er ook van bewust dat regelmatig snoepen niet thuishoort in een gezond voedingspatroon. Best een lastig dingetje dus 

Wat doen geraffineerde suikers?

Hoe zit het ook alweer met suiker en waarom moeten we er niet teveel van etenGeraffineerde suikers zijn slecht voor het gebit. Ze zorgen voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel en vervolgens komt er een dip, waardoor je wéér meer wilt snoepen. En van deze schommelingen kan je hyper en/of chagrijnig wordenSuiker werkt ook verslavend, omdat een zoete smaak een beloningssignaal in het lichaam afgeeft. Op zich is dat geen probleem in kleine hoeveelheden, maar tegenwoordig krijgen we meer suiker binnen dan goed voor ons is. Daarnaast verbruikt het lichaam vitamines en mineralen voor de vertering van de suikers, wat ten koste gaat van andere lichaamsfunctiesTenslotte kan het bijdragen aan een disbalans van de darmflora, wat weer een nadelig effect heeft op bijvoorbeeld de weerstand. Behalve suiker, bevatten snacks vaak veel verzadigd vet en zout en deze dragen niet bij aan een goede gezondheid.  

Dagelijkse richtlijn WHO

Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) is de dagelijkse richtlijn voor suiker minder dan 10% van het totale aantal benodigde calorieën per dag, maar beter nog is max. 5%Met suiker bedoelt de WHO vrije suiker’: toegevoegde suikers in de bereiding van voeding (bijv. tafelsuiker, glucose/fructosestroop, honing) en suikers van vruchtensappen. Natuurlijk aanwezige suikers in vers fruit, groenten en zuivel vallen hier niet onder. Hoeveel suiker mag een kind dan per dag? 

Snoepbeleid

  • Een kind van 1-3 jaar heeft ong. 1000kcal per dag nodig, waarvan max. 100kcal / 25g (6 suikerklontjes) aan vrije suikers genomen mag worden 
  • Een kind van 48 jaar heeft ong. 1500kcal per dag nodig, waarvan max 150kcal / 37g (9 suikerklontjes) aan vrije suikers 
  • Een kind van 913 jaar heeft ong. 2300kcal nodig, waarvan max 230 kcal / 50g (13 suikerklontjes),  aan vrije suikersdit is ook het maximum voor volwassenen per dag 

Om een snoepbeleid te maken voor je kind, bekijk je dus hoeveel ruimte er in de totale dagelijkse voeding is om te snoepen. Bijvoorbeeld als je kind zoet broodbeleg eet zoals chocopasta (12,2g suiker per portie) of hagelslag (9,5g per portie) en een pakje appelsap drinkt (20g suiker), dan is er geen ruimte meer om te snoepen of je kind zit zelfs al over het maximum, afhankelijk van de leeftijd. Maar als je kind water drinkt en hartig broodbeleg eet, dan is er wel ruimte 

Snoep tips

Houdt daarnaast bij je snoepbeleid ook deze tips in gedachten: 

  • Maak van snoepen geen dagelijkse gewoonte. Spreek eventueel een vast tijdstip af met je kind als jullie dat fijn vinden 
  • Leg je kind uit dat snoepen lekker is maar niet teveel, want daar wordt het lichaam niet groot en sterk van 
  • Koop of maak zelf snacks zonder geraffineerde suikers (gezellig samen bakken!) 
  • Lees de ingrediëntenlijst van voedingsmiddelen op (verborgen) vrije suikers  
  • Zet snoep en snacks niet in als troost, want hiermee kan je kind aanleren dat je een vervelende situatie oplost met snoepen, met risico op een eetprobleem later 
  • Blijf relaxed als ze een keer buitenshuis teveel hebben gesnoept. “Snaccidents happen”, dat weten wij moeders als geen ander.

Bronnen: WHO.int Voedingscentrum.nl 

Sarah Roozendaal (1) klein

Dit ben ik

Ik ben Sarah Toeset-Roozendaal en ik ben natuurgeneeskundig therapeut en voedingsdeskundige. Ik heb een praktijk in Weesp, waar ik mensen van jong tot oud, help om van hun klachten af te komen door een totaalaanpak o.b.v. voeding, leefstijl en kruidengeneeskunde. Ik ben mama van Ruby (8), Roan (4) en Liam (2) en ik ben getrouwd met Vince.

Website: www.holistichealthcenter.nl

Holistic Health
Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>