Bekkenpijn, wat kan je doen?

Vraag jij je ook wel eens af waarom jij nu net degene bent die zo’n last heeft van het bekken tijdens de zwangerschap, terwijl anderen fluitend door hun zwangerschap gaan zonder klachten?
Wij zien in onze praktijk regelmatig zwangere vrouwen die last hebben van het bekken. Sommige vrouwen hebben al heel vroeg in de zwangerschap pijn, zij voelen bijna eerder aan hun lichaam dat ze zwanger zijn dan dat ze een test hebben gedaan! Anderen krijgen later pas klachten of helemaal niet. Het bekken is best wel een ingewikkeld gebied. Feit is wel dat je jezelf nooit met anderen kunt vergelijken, want er zijn heel veel factoren die een rol kunnen spelen!

De rol van hormonen

Hormonen spelen in ieder geval een rol. Als je zwanger bent maakt het lichaam allerlei hormonen aan. Onder andere het hormoon relaxine, dat ervoor zorgt dat de banden rond het bekken wat verweken. Dit is nuttig en juist nodig om het bekken soepel genoeg te maken zodat het hoofdje van de baby erdoor past tijdens de bevalling. Eigenlijk is het dus normaal dat het bekken wat minder stabiel wordt tijdens de zwangerschap. Ik spreek daarom ook niet gauw over bekkeninstabiliteit bij bekkenklachten. Bij klachten spreken we dan liever over zwangerschap gerelateerde bekkenpijn.

Hormonen kunnen dus een rol spelen bij het ontstaan van klachten, maar ook andere factoren spelen vaak een rol. Misschien ben je wel iemand die altijd in de weer is en weinig rust neemt, overbelasting ligt dan op de loer. Mogelijk is het voor jou spannend, omdat je vrouwen kent die last hadden van het bekken bij wie de bekkenpijn nooit meer helemaal weg is gegaan. Deze angst kan spanning geven in het bekken. Het kan ook zijn dat je al eerder zwanger bent geweest zonder klachten, maar bij deze zwangerschap wel bekkenpijn krijgt. Dit komt vaker voor. Zo zijn er nog meer oorzaken die klachten kunnen geven. 

Welke klachten kunnen optreden bij zwangerschap gerelateerde bekkenpijn?

Vaak treden klachten op aan één kant van het bekken en dan meestal aan één kant van het heiligbeen of in de bil, de pijn kan stekend of zeurend zijn en wat uitstralen naar de zijkant van de heup of in het bovenbeen. De pijn kan ook aan beide kanten zitten. Ook kan pijn optreden aan de voorkant van het bekken in het midden: het schaambot, of meer in één of beide liezen. De pijn komt vaak door irritatie van de banden of door overmatige spanning van de spieren rondom het bekken.  

Ik heb een aantal tips voor jou!

  • Het bekken wordt soepeler, daarom is het belangrijk om zo symmetrisch mogelijk te bewegen of te zitten. Vermijd staan op 1 been, ga dus zitten om je sokken en broek aan te trekken. Tijdens het slapen op de zij kan je een kussentje tussen de knieën leggen, zodat het bekken niet te veel belast wordt.  
  • Wissel houdingen en activiteiten veel af, voorkom dat je langere tijd in dezelfde houding blijft. 
  • Beperk het traplopen. 
  • Bedenk dat het lichaam best druk in de weer is met het laten groeien van je kindje. Je bent dus minder belastbaar. Pas daarom je activiteiten aan en zorg dat iemand anders de zware klusjes van je overneemt zoals stofzuigen, bedden verschonen, tillen van zware spullen.  
  • Zorg voor voldoende nachtrust.  
  • Blijf genoeg in beweging: wandelen en fietsen zijn prima activiteiten, maar voorkom dat je te ver gaat en dan met pijn terug moet naar huis. 
  • Neem op de dag een aantal rustmomenten waarin je een kwartiertje gaat liggen om het bekken even helemaal rust te geven. Liever vier keer per dag een kwartier liggen, dan één keer per dag een uur.  
  • Zoek een gerichte zwangerschapstraining, waarbij je precies leert welke oefeningen goed zijn om te doen en om fit te blijven tijdens de zwangerschap. 

Na de bevalling kan het zijn dat je klachten opeens zijn verdwenen. Dat zou natuurlijk mooi zijn! Soms blijven ze nog een tijdje aanwezig. Bedenk dan dat het bekken tijd nodig heeft om te herstellen. De bovenstaande adviezen gelden ook voor na de bevalling. Uiteraard kan je sowieso een afspraak maken voor een “check” bij een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in bekkenklachten. Zo weet je hoe het staat met jouw herstel en krijg je adviezen mee t.a.v. sporten en oefeningen! 

Ellenn Fyzie foto

Dit ben ik

Ik ben Ellen Kok en ik ben fysiotherapeut bij Fyzie in Amersfoort. Toen ik 16 jaar geleden in verwachting was van mijn oudste zoon werd mijn interesse gewekt in trainen rondom de zwangerschap en het behandelen van bekkengerelateerde klachten die vaak voorkomen tijdens en/of na de zwangerschap. Sindsdien heb ik veel bijscholingen gevolgd op dit gebied en behandel ik nog steeds met veel plezier (zwangere) vrouwen met bekkenklachten. Ook geef ik groepslessen aan zwangere vrouwen zodat ze fit zwanger kunnen zijn!

Website: www.fyzie.nl

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>