Voeding en zwangerschap

Dat gezond en gevarieerd eten tijdens je zwangerschap enorm belangrijk is, weet eigenlijk iedereen wel. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de groei van je kindje: je geeft immers via de placenta alle bouwstoffen door. Maar wát is nu gezond eten en wanneer heb je wat nodig?

1e trimester

In het 1ste trimester worden de ledematen en hersentjes van je kindje aangemaakt. De hersenen krijgen altijd de meeste aandacht en daarna de andere organen. Belangrijk te zorgen voor een goede basis dus!

Voor je baby

2x per week vette vis eten is een goede manier om omega 3 en vitamine A binnen te krijgen, die positief bijdragen aan de ontwikkeling van de hersentjes.

Wat heb je zelf nodig?

Voor het omzetten van voeding naar energie voor je spieren en de aanmaak van rode bloedcellen is vitamine B12, zowel voor jou als je kindje belangrijk. Een tekort aan vitamine B12 (ook wel bloedarmoede genoemd) kan tot lusteloosheid, vermoeidheid en een kort lontje leiden. Vitamine B12 zit in rund, kip, kalkoen, lam en makreel. Ben je vegetarisch? Zorg dan voor extra B12 vitamines in de vorm van pillen.

Als het goed is, ben je al een tijdje begonnen met het slikken van foliumzuur B11. Dit heb je nodig voor de aanmaak van bloedcellen en ijzer. Deze vitamine is ook ter preventie van een openruggetje of waterhoofdje. Vitamine B11 zit daarnaast in groene groenten, rode bieten, volkoren producten, tarwekiemen, bonen en sinaasappel.

Als je zwanger bent, heb je een lagere weerstand. Vitamine C is een natuurlijke antioxidant die zorgt voor een beter weerstand. Waar zit vitamine C in? In fruit, groente en aardappelen, met name in bepaalde koolsoorten, paprika, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.

2e trimester

Vanaf de 14de week tot de 27ste week van je zwangerschap, zijn calcium, vitamine D en magnesium extra belangrijk.

Voor je Baby

Calcium: dit helpt tegen bloedstolling en botontkalking. Ook helpt het bij het sterk maken van je baby’s botten en tanden. Calcium zit in zuivelproducten, hummus, noten en peulvruchten.

Wat heb je zelf nodig?

Inname van calcium kan ook de kans op een hoge bloeddruk voorkomen. Bananen bevatten veel calcium, maar bevatten ook foliumzuur, vitamine C, vezels en eiwitten. Allemaal belangrijke voedingsstoffen voor jou en je kindje.

3de trimester

In je 3de trimester draait het om veel eiwitten en minder koolhydraten.

Voor je Baby

Eet iets meer eiwitten om je te verzadigen. Denk hierbij aan Franse kwark, Skyr, of Griekse Yoghurt. Het is goed voor de opbouw van cellen en voor de laatste groeispurt van je kindje.

Wat heb je zelf nodig?

Zak iets terug in je hoeveelheid koolhydraten per dag.

Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat je steeds minder grote porties kunt eten. Dit komt omdat je kindje steeds meer ruimte in beslag neemt en je baarmoeder tegen je maag aandrukt. Probeer daarom gevarieerd en kleinere porties door de hele dag heen te eten.

Heb je last van spierkramp in het laatste trimester? Eet dan producten met Magnesium. Dat komt voor in graanproducten, groenten, noten en melkproducten.

Heb je even wat inspiratie nodig voor leuke en lekkere recepten, check dan Google! Ook Pinterest biedt enorme inspiratie. Voor je het weet is er een nieuwe keukenprinses in jou geboren! Veel plezier en eet smakelijk!

Kwaaltjes tips

Obstipatie

Door invloed van hormonen in je lichaam, is de werking van je darmen minder dan anders. Dit kan overigens je hele zwangerschap aan de orde zijn. Het kan zijn dat je hierdoor obstipatie krijgt. Het is dus extra belangrijk om vezelrijk te eten. Veel vezels vind je in bonen, volkorenbrood en vijgen. Probeer daarnaast zeker 2 tot 3 liter water te drinken voor de soepelheid van je ontlasting en het afvoeren van afvalstoffen.

Maagzuur

Heb je last van maagzuur? Kijk dan eerst eens naar je voedingspatroon voordat je overgaat op medicatie. Van welke producten krijg je maagzuur? Voeding als yoghurt, kwark, sinaasappelsap en gekruid eten kan allemaal bijdragen aan maagzuur.

Elyna

Dit ben ik

Ik ben Elyna Kortwijk, moeder van 2 zoons, bonusmoeder van 2 dochters en voeding- bewegingsdeskundige. Ik vertel je graag over voeding en beweging tijdens je zwangerschap.

Website: www.vworkx.nl

V.workx
Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>