Zwangerschapsmisselijkheid, waar kan je zelf op letten?

Zwanger zijn, iedereen heeft het over hoe mooi het is en bijzonder. Maar als je last hebt van zwangerschapskwalen kan dat mooie of bijzondere overschaduwd worden door je klachten. Gelukkig kan je met de keuzes hoe je voor jezelf zorgt een stuk verlichting brengen. Of misschien wel helemaal van je klachten afkomen. Voedingskeuze is daarbij een hele belangrijke!  Aangezien ik jou zoveel mogelijk van je zwangerschap wil laten genieten, ga ik je helpen! Daarom in deze blog één van de meest bekende klachten: zwangerschapsmisselijkheid.

Een oorzaak is teveel histamine

Bij te veel histamine in het lichaam kan je misselijk worden. Vaak gaat dit gepaard met andere klachten zoals hoofdpijn, diarree, duizeligheid en/of vermoeidheid.  Je kan dit laten testen door middel van een ontlastingsonderzoek. Belangrijke tip hierbij is om zo vers mogelijk te eten en veel water te drinken. Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om meer water te drinken dan dat je normaal doet.

Hoe zit het met je vitamines en mineralen?

Vooral te korten van vitamine B6 en vitamine D en magnesium kunnen een oorzaak zijn van misselijkheid.

een zwangere zit voor haar laptop met haar hand op haar hoofd omdat ze misselijk is en zich niet lekker voelt

Wat doet een schommelde bloedsuikerspiegel?

Je baby leeft op glucose, daarom past jouw lichaam zich aan. Je lichaam reageert hierop door jouw cellen tijdelijk insuline-resistenter te maken. Dit heeft effect dat er meer glucose in je bloed blijft, die vervolgens naar jouw kindje kan. Maar niet ieder lichaam kan deze aanpassingen goed reguleren, want dit gaat vaak samen met je eetpatroon. Voeding die voor je zwangerschap niet zorgde voor bloedsuiker schommelingen kan daar nu wel in resulteren. Schommelingen in bloedsuikerwaardes in je bloed kan voor misselijkheid zorgen. Daarom is het belangrijk om tijdens je zwangerschap te zorgen dat je bloedsuiker zo stabiel mogelijk blijft.

thee drinken tegen misselijkheid

En nu verder?

Nu denk je vast ‘oké, heel leuk dat ik weet waarom ik misselijk ben, maar is daar ook iets aan te doen?’ Want iedere zwangere vrouw wil zich goed voelen en genieten van haar zwangerschap. Helaas is er niet altijd iets aan te doen, omdat hormonen ook een belangrijke rol spelen in dit proces. En hormonen heb je nodig tijdens je zwangerschap. Hieronder geef ik je een aantal tips om bovenstaande oorzaken van misselijkheid aan te pakken of te verlichten. Hopelijk gaan ze je helpen.

Hierbij enkele tips

  • Drink veel water, een toevoeging van gember kan helpen je maag te verzachten.
  • Eet verse producten. Bij histamine problemen kan voedsel uit blikken, potten etc. klachten geven. Ook vlees en/of vis. Kies dan voor vlees/vis uit de vriezer.
  • Kamillethee kan kalmerend zijn voor je maag en bij opkomend maagzuur. Neem hier niet te veel van.
  • Supplement van actieve folaat, vitamine B6 en B12 kan helpen bij misselijkheid. Folaat is vitamine B11/foliumzuur, hierbij is het belangrijk om de juiste vorm te nemen.

Nog een paar tips

  • Supplementen vitamine D mag je nooit alleen nemen, maar altijd in combinatie met vitamine K. Het is een vet oplosbare vitamine dus neem het in combinatie met een olie en bij je avondeten.
  • Magnesium is tijdens je zwangerschap niet verstandig om in te nemen via een supplement. Kies daarom voor magnesiumvlokken voor een bad/voetenbad of een olie of spray om je lichaam mee in te smeren.
  • Vermijd zoveel mogelijk suikers en snelle koolhydraten. En zorg dat elke maaltijd uit goede verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten bestaat. Dit zorgt ook voor een goede verzadiging en dat helpt tegen het snaaien.
  • Laat je testen of je vertering goed gaat en of je histamine-intolerantie hebt. Daarnaast is het ook verstandig om te testen of je voldoende maagzuur aanmaakt.

Tot slot

Zwangerschapsmisselijkheid is niet fijn. Soms kan je met enkele aanpassingen je misselijkheid doen afnemen. Drink genoeg water, eet vers en probeer enkele vitamines.
Wil je meer informatie hierover of een persoonlijk advies neem dan contact met mij op via www.hoekschevoedingendarmtherapie.nl. Je kan zowel face-to-face als digitaal een consult inplannen.

Buurtmamas.nl publiceert op regelmatig een interessante blog. Volg ons op Instagram en Facebook, om op de hoogte te blijven.

Anneke Flipse, Hoeksche voeding en darmtherapie

Dit ben ik

Ik ben Anneke, energiek en nieuwsgierig! En ik sta te trappelen om jou te helpen. De eerste 1000 dagen zijn de basis voor de darmen en de gezondheid van je kind. Dit begint tijdens de zwangerschap tot ongeveer het 2-3 levensjaar. Maar hoe zorg je daar dan voor? En hoe zorg je tijdens je zwangerschap voor je eigen gezondheid? Daar ga ik je bij helpen!

Website: hoekschevoedingendarmtherapie.nl

Hoeksche voeding en darmtherapie
Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

jav videos
free porn
telugusex erica la chica.